Pre lepšie svet. SPOLOČNE
Cennú vodu treba využívať rozumne
Čas načítania: Min.
Spotreba vody

Cennú vodu treba využívať rozumne

Voda je nevyhnutná pre život všetkých živých organizmov. Bez dostatku čistej vody nemôžu ľudia, zvieratá ani rastliny prežiť. Podľa správy OSN o svetovej vode z roku 2020 je dnešná svetová spotreba vody šesťkrát vyššia ako pred 100 rokmi a stále rastie – ročne približne o jedno percento. Rastúce náklady, klimatické zmeny a ďalšie požiadavky robia zodpovedné zaobchádzanie s vodnými zdrojmi podnikateľskou povinnosťou. dm sa preto zameriava na efektívne využívanie vody a zabezpečuje tak cenné zdroje pre zajtrajšok.

Každá kvapka sa počíta

Či už ide o zubnú pastu, šampón alebo čistiace prostriedky – mnohé produkty dosahujú svoju účinnosť až pri použití vody. Preto je dôležité zaobchádzať s vodou s ohľadom. Vysoká spotreba vody počas používania produktov v nadväzujúcich hodnotových reťazcoch môže viesť k environmentálnym záťažiam, poklesu hladiny podzemnej vody vrátane nedostatku vody a zvýšenej spotreby energie na úpravu vody. Vo vlastnom podnikateľskom sektore potrebujeme vodu napríklad do sanitárnych zariadení a kuchýň. Absolútna spotreba vody je tu v porovnaní s našimi nadväzujúcimi hodnotovými reťazcami minimálna a s tým spojený dosah teda nie je významný. Napriek tomu je vedomé zaobchádzanie s vodnými zdrojmi nevyhnutné. Kto si uvedomuje, kde sa voda používa, pomáha chrániť naše vodné zdroje – v prospech životného prostredia.

Spotreba vody pod kontrolou

Udržateľné zaobchádzanie s vodou zohráva v dm kľúčovú úlohu – ako pri výrobe, tak aj pri používaní. Aby sme zistili, ktoré produkty majú počas fázy používania najvyššiu spotrebu vody, preskúmali sme celý svoj sortiment. Týmto sme v prvom kroku identifikovali relevantné produkty, ktoré pri používaní spotrebúvajú vodu. Z tejto analýzy vzniklo 20 produktových skupín zahŕňajúcich produkty, ktoré bez pridania vody nemožno používať. Produktové skupiny s najvyššou spotrebou vody sú starostlivosť o vlasy/sprchovanie/intímna hygiena (približne 157 miliónov m³), pranie (približne 88 miliónov m³) a prísady do kúpeľa (približne 56 miliónov m³). Celková spotreba vody vo všetkých zaznamenaných produktových skupinách bola približne 392 miliónov m³. Pri analýze sme sa opierali o verejne dostupné odhady vrátane tých od spotrebiteľských združení. Spotreba vody sa vzťahuje na predané produkty z predajní dm v Nemecku v roku 2023 a perspektívne sa bude skúmať aj pre dm Slovensko. Cielenou analýzou dm podporuje ekologickejšie alternatívy a spolupracuje so svojimi partnermi v hodnotovom reťazci na trvalom znižovaní spotreby vody počas používania produktov. Týmto spôsobom postupne robíme sortiment dm šetrnejším k prírodným zdrojom.

Menej vody, viac zodpovednosti

dm preberá zodpovednosť za rozumné využívanie prírodných zdrojov. Cielenými opatreniami prispievame k minimalizácii spotreby vody v celom hodnotovom reťazci. To sa týka nielen procesov pred samotnou výrobou produktov dm, ako je získavanie surovín, dodávatelia a spotreba energie a vody pri výrobe a preprave, ale aj následných fáz, kde spotreba vzniká pri používaní produktov koncovými spotrebiteľmi. Ako to môžeme dosiahnuť? Zvyšovaním povedomia!

dm produkty pod kontrolou

Spotrebu vody v predchádzajúcom hodnotovom reťazci analyzujeme pri vlastných produktoch radu Pro Climate v rámci kalkulácie uhlíkovej stopy produktov. Ak napríklad porovnáme koncentrát na umývanie riadu Denkmit nature s prostriedkom na umývanie riadu Denkmit Nature Ultra Levanduľa, môžeme vidieť, že v prípade koncentrátu je približne o 35 percent nižšia spotreba vody na odporúčané množstvo aplikácie. Táto analýza sa týka fáz životného cyklu ťažby surovín, balenia, logistiky, výroby a konca životnosti. Naši výrobní partneri môžu využiť získané znalosti aj na vývoj produktov v štandardnom rade. Aj my interne využívame takéto analýzy s cieľom, aby bol sortiment značiek dm udržateľnejší. Okrem toho sa pravidelne pýtame svojich výrobných partnerov na už prijaté a plánované opatrenia na zníženie spotreby vody. Takmer 80 percent našich výrobných partnerov pôsobiacich v sortimente pracích/čistiacich/umývacích prostriedkov už prijalo na tento účel potrebné opatrenia. V prípade sortimentu produktov starostlivosti o vlasy a telo je to viac ako 60 percent. Zavedenými opatreniami sú napríklad inštalácia osmózového systému, zavedenie monitorovacieho systému alebo zmeny v receptúrach. V strednodobom až dlhodobom horizonte by sme chceli začať aj diskusie s ďalšími obchodnými partnermi, aby sme viac upriamili pozornosť na tému vody.

Praktické tipy pre zákazníkov

Prostredníctvom tipov na úsporu vody pri produktoch značiek dm zvyšujeme povedomie zákazníkov o uvedomelom používaní vody. Napríklad na obaloch čajov dmBio sa uvádza: „Zohrejte len toľko vody, koľko je potrebné“ alebo na obaloch sprchových gélov: „Viečko otvorené, voda vypnutá – pre dobro životného prostredia“. Tieto na prvý pohľad drobné rady majú veľký účinok – ako pre zákazníkov, tak aj pre naše životné prostredie. Vedomá spotreba a úsporné dávkovanie prispievajú k šetreniu vody.